lördag 17 december 2011

♥ Långa listor, Juliga prioriteringar & Söta systrars sötsaker ♥

Med en vecka kvar till julafton har jag nu varit tvungen att börja stryka punkter på min "saker-att-hinna-göra-innan-julafton-lista". Saker som vi nu helt enkelt måste prioritera bort pga tidsbrist... Närmare två veckor har ju försvunnit i sjukdomar, då jag först var hemma med en sjuk Sparv och sedan blev sjuk själv. Jag är fortfarande inte fri från förkylningen & öroninflammationen som håller mig i ett järngrepp, så nu har jag insett att jag måste börja prioritera...

Julkort? Det är klart att vi önskar alla våra nära & kära en härligt avkopplande, fridfull, mysig och god jul, det vore väldigt tråkigt om ni tror något annat... Men jag hinner inte skriva julkorten i år. Så om inte min man överraskar totalt genom att ägna en kväll till att skriva adresser och klistra frimärken, så får det bli "Gott-Nytt-År-önskningar" i era postlådor istället ;)

Julgran? Absolut! För första året ska vi faktiskt ha en gran hemma! :) Pappa Martin får stå för hemkånkandet och att leta efter kartongen med julgranspynt på vinden. Jodå, sådant har vi faktiskt, trots att vi varit granfria i så många år ;) Sedan pyntar vi den tillsammans hela familjen, sådär underbart gulligt & präktigt som man bara ser i juliga feel-good-filmer ;)

Julgodis? Min söta syster har kokat söt knäck utan mandel som hon vill dela med sig av, så jag stryker den från listan och kokar två sorters kola och gör en speciell tryffel som jag är lite nyfiken på...

Julbak? Självklart ska Sparven få baka lussebullar och pepparkakor! Pepparkaksdegen gör jag själv, eftersom jag inte vill ha spår av nötter & mandel i mina kakor. Jag funderar på att göra Ebba´s / Världens godaste pepparkakor... men utesluter då mandeln förstås :) Det låter helt galet gott och hon har bloggat så varmt om dem.

Men vi hoppar faktiskt över pepparkakshuset i år...
Jag får bara ångest när jag ser konstverk som detta!

Julblomman har vissnat, så det står en ny sådan på inköpslistan. Ni vet, den där meterlånga handla-inför-julen-listan som får en att fundera på vilken kväll vi ska ordna barnvakt, eftersom bara storhandlingen & att sedan stuva in allt i köket kommer att ta flera timmar.. utan Sparv.  Adventsstjärnan hänger lite på sniskan i vardagsrumsfönstret, eftersom den egentligen behöver en längre sladd. Om vi hinner så fixar vi det. Men det är inte prio. För det som ligger som prio ett är uteslutande:

Köpa julklappar!

En enda liten julklapp är klar. En pyjamas till Sparven. Så med risk för att verka lite desperat kommer här min ödmjuka önskelista...

Kära Tomten...
Jag kan tänka mig att avstå mina julklappar om du bara gör mig frisk! Jag vill så gärna hinna göra det lilla som står kvar på min prioriteringslista, för att ge min söta Sparv en RIKTIG JUL! ♥


Och apropå shopping...

...så verkar det av någon anledning blomstra en uppfattning om att vi kvinnor tycker att det är så fantastiskt roligt att just shoppa!? Jag vill inte påstå att det är en lögn men jag kan tycka att det är lite överdrivet. För det är skillnad på shopping och shopping. För hur roligt är det egentligen att stressa runt i sista minuten och köpa julklappar? Hur spännande är det att shoppa strumpor och vanthållare? Att panikhandla tvättmedel, blöjor och dammsugarpåsar? Vi pratar inte om en hel dags egentid på NK här, inte ens några minuter av "prova-kläder-ifred" på H&M...


Och Sparven gillar verkligen inte att shoppa längre. Hon blir till en tjorvigt krånglande banankorv så fort vi går in genom dörrarna i en klädaffär. Det är som om hela världens myror plötsligt har samlats för att ha konferens i hennes byxor. Och myrorna i brallan gör inte saken mer rolig att köpa termobyxor, när hon vuxit flera centimeter på bara några månader och plötsligt inte kan ha täckbrallorna som var planerade att hålla hela vintern. Och då har snön knappt visat sig än... Ytterligare en anledning till att bara älska Tradera ;)

En banan till en shoppingkrånglande banankorv. Då får mamma Mia kanske ett par minuter utan klåfingriga små fingrar och uttråkat gnäll...

Kramelurer
Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar