torsdag 29 december 2011

♥ Docksängsvila & Fröknar med Sparvhumor ♥

I tisdags var det dags för den första vanliga vardagen igen, efter juluppehållet med 6 lediga dagar. Sparven verkade glad över att få gå till dagis igen och själv hade jag fått en anledning att känna ny glädje och ännu mer motivation till att gå till jobbet :) Men när jag kom till dagis på kvällen för att hämta Sparven, så sa fröknarna: "Hon har inte varit sig lik idag... Hon är hängig, trött, kramig och tystlåten..."

Hmm, sa ni Tystlåten?! Sparven?! Okej. Då är något definitivt fel. Vi pratar om ungen som babblar konstant! Även när hon har munnen full av clementin.

Eftersom hon nu dessutom nästan har slutat med napp, så hade fröknarna blivit lite villrådiga och låtit henne kramas med sin älskade vovve & snuttefilt hela dagen istället. När de sedan berättade att hon dessutom hade somnat i en docksäng mitt i lekrummet bland alla andra barn - för att sova i två timmar extra på eftermiddagen - då började jag känna att det förmodligen var en VAB-dag på gång...

På tal om docksäng så var det en av de uppskattade julklapparna i år...
Fler julbilder kommer så småningom :)

VAB-inställningen hade jag med mig hela kvällen, då det visade sig att Sparven hade ganska hög feber, inte ville äta, var väldigt tystlåten och mer kramig än någonsin. Jag började planera hur jag skulle lägga upp min morgondag med att arbeta hemifrån och vad jag behövde prioritera. Men så fick hon sova hela natten, var fruktansvärt trögväckt på morgonen... och sen var det fullt ös när hon slog upp sina små blå! Febern var som bortblåst, inga andra eller nya symtom hade dykt upp under natten och hon packade själv omsorgsfullt ner sin vovve och snuttefilt i dagisryggsäcken... Så hon fick gå till dagis, trots febern kvällen innan.

Men mamma Mia valde ändå att jobba hemifrån på sin födelsedag... Ifall dagis skulle ringa så hade jag åtminstone inte 1½ timmes resväg hem till min söta lilla Sparv ♥

Det är lite annorlunda på dagis just nu, för Sparven går inte på sin vanliga avdelning under två veckors tid. Eftersom många barn är mellandagslediga så samlar de ihop alla kvarvarande barn i hela förskolan till en enda stor grupp på den största avdelningen i huset. Det innebär också att Sparven inte har samma fröknar som vanligt, utan får både leka med andra fröknar och andra barn just de här dagarna. 

Och i tre dagar har jag nu hört kommentarer som: "Gud vilken underbar liten tjej ni har!" "Helt fantastiskt glad" "Vad snäll och hjälpsam hon är!" "Vilket härligt humör hon bjuder på hela dagarna!!" "Vet du om att din dotter har HUMOR?!" (Hahaha :D Ja, den har hon nog ärvt av sin pappa... För det är inte alltid som Mamma Mia uppskattar just den sortens humor ;)). Jag känner i alla fall att jag har vuxit lite varje dag som mamma ♥ För varje uppskattande ord de har sagt om vår fina & duktiga dotter så känner jag mig mer och mer övertygad om att vi gör nånting rätt i alla fall ;)

En annan form av Sparvhumor... Att hämta alla clementiner i fruktskålen - bara för att det är så otroligt roligt att skala dem själv!
"Mamma äta?!"

Så mamma Mia fick trots allt fira sin födelsedag på kvällen igår med en pigg och glad Sparv som hade haft "jätte-lolitt" på dagis!

Ellen Dellen kom och fika-firade moster Mia tillsammans med sin mamma & pappa samt mormor & morfar :) Det visade sig att kusinerna hade exakt likadana tröjor på sig - vilket Sparven tyckte var hur roligt som helst!

Sparven valde kjolen själv och sa att hon hade "mysband på håret" :)

Det visade sig i alla fall att febern troligtvis berodde på att ytterligare en stor bamsing till tand plötsligt fanns där i Sparvens mun - långt bak i överkäken...

Kramelurer
Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar